Multiple S

1995, Painted metal with plexiglass Support, 42 × 42 × 10 cm, ed. /100

 

Born in 1923, Ciudad Bolivar, Venezuela.

Died in 2005, in Paris, France

 

EN

Painter and sculptor, Soto is one of the leading exponents of the Kinetic and Optical Art movements. He was born in Ciudad Bolivar (Venezuela) in 1923 and received his artistic training in Caracas at the Escuela de Artes Plásticas y Artes Aplicadas. In 1950, he decided to leave for Paris, looking for novelties in the European art world.

In France, he started producing his first paintings based on the repetition and progression of simple elements, whose distribution is determined by a system that recalls serial music.

In 1955; he participates in the exhibition 'Movement' at the Denise René Gallery in Paris, during the birth of the Op and Kinetic Art movements; Soto developed a kinetic vocabulary, where optical vibrations alter the viewer’s perception of space. The involvement of the latter is essential to the process of the breaking down of forms. The viewers get involved in an everlasting exchange between themselves and the art work.

In 1961, Soto took part in the international Kinetic Art exhibition 'Bewogen Beweging' organized by Daniel Spoerri at the Stedelijk Museum in Amsterdam, then later by Pontus Hulten at the Moderna Museet in Stockholm. For the occasion, he created one of the most spectacular pieces of the show: a large wall, constituted by three striated panels, bearing a variety of disparate objects (Mural, 1961). For his one-man exhibition in Paris, at the Denise René Gallery in 1967, Soto created his first real Penetrable, one of his major inventions, which was perfected over the years.

The Museo del Arte Moderna Jesús Soto, in Ciudad Bolívar, opened in 1973. From 1970 until the early 90s, Soto's works was exhibited in the Museum of Modern Art and the Guggenheim Museum in New York City, as well as the Centre Georges Pompidou in Paris. He died in Paris in 2005.

 

FR

Peintre et sculpteur, Jésus-Rafael Soto est une des grandes figures des mouvements de l’Art cinétique et de l’Art optique. Né au Venezuela en 1923, il reçoit son enseignement artistique à l’Ecole des Arts Plastiques de Caracas. En 1950, il emménage à Paris, à la recherche des nouveautés du monde de l’Art Européen. En France, il commence à produire des premières peintures basées sur la répétition et la progression d’éléments simples, dont la distribution est calquée sur les partitions musicales.

En 1955, il participe à l’exposition « Le Mouvement » à la galerie de Denise René, considérée comme l’acte de naissance de l’art cinétique. Soto développe alors un vocabulaire cinétique où les vibrations optiques altèrent la perception de l’espace.

En 1961, Soto prend part à l'exposition internationale d’art cinétique Bewogen Beweging, organisée par Daniel Spoerri au Stedelijk Museum à Amsterdam puis plus tard par Pontus Hulten au Moderna Museet in Stockholm. A cette occasion, il réalise alors une des plus spectaculaires pièces de l’exposition, un grand mur aux panneaux striés présentant une variété d’objets disparates (Mural, 1961). Pour son exposition individuelle à Paris, à la Galerie de Denise René en 1967, Soto a créé son premier réel Pénétrable, une de ses inventions majeures, qui a été perfectionnée au fil des ans.

Depuis les années 70, les travaux de Soto ont été exposés dans des lieux tels que le Musée d’Art Moderne (MoMA) et le Guggenheim à New-York ou encore le Centre Pompidou à Paris. Un musée d’art moderne fut crée à son honneur à Bolivar en 1973. De 1970 jusqu'au début des années 90, les œuvres de Soto ont été exposées au Musée d'Art Moderne et au Guggenheim à NewYork, aunsi qu'au centre Georges Pompidou à Paris. Il est mort à Paris en 2005.

DOWNLOAD ARTIST BIOGRAPHY
Exhibitions

 

2023

 

Masters that changed the city: A tribute to Jesús Rafael Soto and Carlos Cruz Diez on Their Centennial, Coral Gables Museum, Miami, USA 

 

Geometrismos. Jesús Soto y su tiempo, Espacio Arte al Cubo Centro Banavén - Cubo Negro, Caracas, Venezuela 

 

J.R. Soto, Galería Elvira Gonzalez, Madrid, Spain

 

Jesús Rafael Soto: The instability of the real, Galería RGR, Mexico City, Mexico

 

Jesús Soto, color, shape, vibration, Dan Contemporary Gallery, São Paulo, Brazi

 

 

 

2022

 

Jesús Rafael Soto, Galerie Perrotin, New York, USA

 

Soto: Prints and Multiples, Marlborough Gallery, New York, USA

 

Homenaje a Soto, Cubo Negro, Caracas, Venezuela

 

Invisible: a tale of ethereal lines, León Tovar gallery, New York, USA

 

 

 

2020

 

Carrément SOTO, Galerie Denise René espace marais, Paris, France

 

 

 

2019

 

The Fourth Dimension, Guggenheim Museum, Bilbao, Spain

 

Pénétrable BBL bleu, Espace Louis Vuitton, Tokyo, Japon

 

Vibrations 1950-1960, Hauser & Wirth, New York, USA

 

 

 

2017

 

Sound Mural, Cecilia Brunson Projects, London, UK

 

Sound Mural, Cecilia Brunson Projects - Santiago, Chile

 

 

 

2016

 

Virtual Soto, Caleria Cayon, Madrid, Spain

 

 

 

2015

 

Une Rétrospective, Musée Soulages, Rodez, France

 

Chronochrome, Galerie Perrotin, New York, USA

 

 

 

2014

 

Houston Penetrable, Museum of Fine Arts, Houston, Texas, USA

 

Pénétrable de Chicago, Art Institute, Chicago, USA

 

 

 

2013 

 

Grand Palais, Paris, France

 

Soto dans la collection du Musée National d’art moderne, Centre Pompidou, Paris, France

 

 

 

2012

 

Paris and Beyond, 1950-1970, Grey Art Gallery, New York, USA

 

Soto Unearthed, A 1968 Film and Selected Early Work, Bosi Contemporary Gallery, New York, USA