Lady Red

2022, acier

EN

Victor Ekpuk (born 1964) is a Nigerian-American artist renowned for his paintings, drawings, and sculptures that reimagine the ancient Nigerian communication system, Nsibidi, to explore themes of identity, historical narratives, the African diaspora, and the connection of humanity to the sacred. Based in Washington, D.C., Ekpuk’s art reflects indigenous African philosophies and engages with global contemporary art discourses.

Ekpuk was born in Nigeria and earned his Bachelor of Fine Arts degree in 1989 from Obafemi Awolowo University in Ife, Nigeria. During his studies, he delved into the aesthetic philosophies of Nsibidi, a traditional ideographic system. Its minimalist use of lines and symbolic depth influenced his development of a personal artistic language, including his unique glyphs—abstract symbols that bridge drawing and writing.

Victor Ekpuk gained initial prominence through his work as an illustrator and political cartoonist for Daily Times Nigeria from 1991 to 1997. In this role, he created satirical designs and illustrations that critiqued Nigeria's political landscape during a time of authoritarian military rule. His distinctive style combined elements of Nsibidi-inspired abstraction with incisive social commentary.

Ekpuk’s studio practice evolved to focus on paintings and drawings that interrogate identity, culture, and the human condition. His works often reflect a synthesis of African and global contemporary art influences. In 2017, the Diaspora Quarterly recognized his contributions to the heritage of African art.

FR

Victor Ekpuk (né en 1964) est un artiste nigérian-américain renommé pour ses peintures, dessins et sculptures qui réinventent le système de communication ancestral nigérian, le Nsibidi, pour explorer des thèmes tels que l'identité, les récits historiques, la diaspora africaine et la connexion de l'humanité au sacré. Basé à Washington, D.C., l'art d'Ekpuk reflète les philosophies africaines indigènes et s'inscrit dans les discours contemporains de l'art mondial.

Ekpuk est né au Nigeria et a obtenu son diplôme de Bachelor en Beaux-Arts en 1989 à l'Université Obafemi Awolowo à Ife, au Nigeria. Pendant ses études, il a approfondi les philosophies esthétiques du Nsibidi, un système idéographique traditionnel. L'utilisation minimaliste des lignes et la profondeur symbolique du Nsibidi ont influencé le développement de son propre langage artistique, y compris ses glyphes uniques — des symboles abstraits qui font le lien entre le dessin et l'écriture.

Victor Ekpuk a d'abord accédé à la notoriété grâce à son travail en tant qu'illustrateur et caricaturiste politique pour le Daily Times Nigeria de 1991 à 1997. Dans ce rôle, il a créé des dessins satiriques et des illustrations critiquant le paysage politique nigérian durant une période de régime militaire autoritaire. Son style distinctif combinait des éléments d'abstraction inspirée par le Nsibidi avec des commentaires sociaux incisifs.

 

La pratique artistique d'Ekpuk a ensuite évolué pour se concentrer sur des peintures et des dessins qui interrogent l'identité, la culture et la condition humaine. Ses œuvres reflètent souvent une synthèse des influences de l'art contemporain africain et mondial. En 2017, le Diaspora Quarterly a reconnu ses contributions au patrimoine de l'art africain.

 

Exhibitions

1995​

1st Johannesburg Biennial, Johannesburg 

1998

Inscribing Meaning, Smithsonian Institution National Museum of African Art Washington DC and Fowler Museum Los Angeles, USA

​2010

Black President: The Art and Legacy of Fela Anikulapo-Kuti, New Museum of Contemporary Art, New York USA

 

2011​

Africa Now, Museum of Art and Design, New York USA

​2014

Dakar Biennial, Dakar SN 

Krannert Art Museum, UrbanaChampaign, Illinois USA  

​2015

Auto-Graphics, Hood Museum, New Hampshire USA

12th Havana Biennial, Havana CU 

 

​2017

Institut du Monde Arabe, Paris FR​

North Carolina Museum of Art, Raleigh, North Carolina USA

 

2019

Aicon gallery, New York USA

Get Up, Stand Up Now, Somerset House, London UK