PUNTIGRAMA 372

Acrylic on wood and metal 80 x 80 cm 31 x 31 '' 2012

1939

Venezuela

EN

Cesar Andrade is an artist, poet and musician born in Guarico, Venezuela in 1939.

He studied at El Tucayo and at the School of Fine Arts in Barquisimeto. In 1964 he was appointed professor at the School of Plastic Arts of Acarigua Venezuela. In 1968, after having held exhibitions in Venezuela, he travelled around Europe and moved to Paris. The following year, he showed his ‘linigramas’, which represent the first in-depth study on the analysis of line.

During the 70s, he attended an art course held by Frank Popper at the University of Vincennes and another one held by Jean Cassou at the Collège de France. As a kinetic artist, he works on the geometry of nails to ultimately create a vibrating surface. The primary elements of geometry, which dictate the arrangement of the nails, are the straight line and the point. Solidity and emptiness are balanced, producing a vibration on the surface, while the diagonal and oblique lines convey unexpected elements, transforming the surface into a grid.

We thus begin to understand that the major element of Andrade’s work is something outside the work itself: light. Direct frontal lighting would not allow to percieve any depth; however, by directing the lighting to the side, one can then perceive a negative image - the shadow - which doubles the surface of the represented elements.

In the works of Andrade, the object is always the nail. To the astonished gaze of the viewer, absence lies in the contrast between the nail and its shadow, creating a sensation of dizziness and unsteadiness. In this moment, the thinness and insignificance of the nail is completed by its shadow, thereby altering the appearanceof the work.

The physical surface dissolves, the location of the material is blurred and the reflections of colour are scattered.

 

FR

Artiste plasticien, poète et musicien, Cesar Andrade est né à Guarico, Venezuela en 1939.

Il a étudié à El Tucayo et à l’école des Arts Plastiques de Barquisimeto. En 1964, il est nommé professeur à l’Ecole des Arts Plastiques d’Acarigua au Venezuela. En 1968, après avoir exposé au Venezuela, il voyage en Europe et s’installe la même année à Paris. Il y expose l’année suivante ses premiers ‘linigramas’ qui constituent pour lui les premières études approfondies sur la ligne.

Au cours des années 70, il assiste aux cours d’art contemporain dispensés par Franck Popper à l’université de Vincennes et Jean Cassou au Collège de France. En tant qu' artiste cinétique, il travaille sur la géométrie des clous pour créer une surface vibrante. La ligne droite et le point, les deux éléments premiers de la géométrie, sont les principes de distribution des clous. Les pleins et les vides s’équilibrent et font naitre la vibration de la surface. La diagonale et l’oblique provoquent des effets inattendus, transformant alors la surface en une grille.

On comprend que l’élément majeur de l’œuvre d’Andrade se situe à l’extérieur de son œuvre en elle-même : la lumière. Un éclairage direct, venant de face, ne permettrait pas d’en lire toute la profondeur. En dirigeant cet éclairage sur les cotés, on perçoit alors une image en négative qui double celle des éléments de surface : l’ombre.

Dans les œuvres d’Andrade, l’objet est toujours un clou. L’absence, pour l’œil étonné, de différence entre le clou et son ombre, crée une situation insolite, pleine de vertiges. A ce moment là, la minceur quasi immatérielle du clou est complétée par son ombre et la vision de l’œuvre est radicalement changée.

La surface physique s’est évaporée, la localisation des matériaux brouillée, les reflets de couleurs se dispersent.

 

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Exhibitions

COLLECTIONS

Museum Ritter, Sammlung Marli Hoppe-Ritter, Waldenbuch, Germany
Museum Sato Satoru, Tome, Japan
Centre d’Art en Ile-de-France, Palais de Tokyo, Paris, France
Musée de la Maison de l’Amérique Latine, Monaco
Museo de Barquisimeto, Barquisimeto, Venezuela
Museo Tovar, Tovar, Venezuela