VIOLONS DECOUPES

Signed ‘Arman’ (lower left corner) Edition EA XX/XX Year: 1987 Vertically sliced and reconstructed violins made of black and white resin 50 x 15 x 15 cm – 19.6 x 5,9 x 5,9'' (each)

Born in 1928, Nice, France.

Died in 2005, New York, New York.

 

EN

Arman is most recognized for his contribution to the Nouveau Realisme movement, which represented France’s response to American Pop Art in the 1960’s.

After studying archeology and Eastern Art at the Ecole du Louvre, Arman began painting in a lyrical and abstract style. His work soon evolved into free-form sculpture, comprised of found metal objects, which the artist welded together. From 1959 to 1962, Arman developed his most recognizable style, based on two key concepts: "Accumulation" and "Poubelle". Both of these styles were influenced by the Dada concept of found-objects, most famously employed by Marcel Duchamp (Arman’s friend and mentor).

The artist was fascinated by the cycle of purchase and destruction, regulating the modern Western world. He wrote: “As a witness of my society, I have always been very much involved in the cycle of production, consumption, and destruction.” This fascination with the contrast between creation and destruction is one of Arman’s major themes, and is the underlying thread through his series of smashed musical instruments and pottery.

In 1961, Arman moved to downtown New York City, where he spent the rest of his life working in collaboration with other modernist artists, most notably Andy Warhol, Yves Klein, Daniel Spoerri, and William Copley.

 

FR

Arman, de son nom Armand Fernandez, est né en 1928 à Nice.

Arman est plus connu pour sa contribution au mouvement du Nouveau Réalisme, qui représentait la réponse française au Pop Art Américain dans les années 60. Après avoir étudié l'archéologie et l'art oriental à l'Ecole du Louvre, Arman commença à peindre dans un style lyrique et abstrait. Ses œuvres évoluèrent vers la sculpture libre-forme, composée d'objets métalliques trouvés, que l'artiste soudait ensemble. De 1959 à 1962, Arman développa son style le plus reconnaissable, en travaillant avec deux concepts renommés : « L’Accumulation » et « La Poubelle ». Ces deux styles différents ont été influencés par le concept Dada « objets trouvés » employés par Marcel Duchamp (ami et mentor d’Arman). Dans son œuvre, Arman cherche à rapprocher l’art et la vie.

L'artiste était fasciné par le cycle d'achat et de destruction dans le monde occidental moderne, "Comme un témoin de ma société, j’ai toujours été très impliqué dans le cycle de production, de consommation, et de destruction." Cette création contre la destruction est l'un des grands thèmes d'Arman, elle est le fil conducteur de sa série d'instruments de musique brisés. Sa démarche plastique, l’accumulation d’objets rebuts ou usuels qui tente de s’approprier le réel, est une nouvelle approche perceptive de la notion de la réalité.

Son œuvre s’ancre profondément dans la matière, matière sans cesse interrogée, fouillée…qui souhaite amener à une prise de conscience radicale de la production de masse dans la société de consommation. Arman a marqué l’histoire de l’art par le biais de la destruction et de l’accumulation, de la répétition d’objets qui par leur forme et leur position, créent un effet de choc.

En 1961, Arman s’installe dans le centre de ville de New York, où il passe le reste de sa vie jusque son décès le 22 Octobre 2005 en travaillant en collaboration avec d'autres artistes modernistes, notamment Andy Warhol, Yves Klein, Daniel Spoerri, et William Copley.

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Exhibitions

SOLO EXHIBITIONS

2006

Arman: No Comment, Georges-Phillipe et Nathalie Vallois, Paris, FRANCE

 

2004

Collection: Cavalleria Eroica, 1987 Erected by Jing An District People Government, Shanghai, TAIWAN

Arman: Superposition, New Art: 38th Int’l Fair for Modern & Contemporary Art, Cologne, GERMANY

 

2003

Arman: Arman, Museum of Contemporary Art of Teheran, Teheran, IRAN

Collection: Obelisk, 1983, (Towering accumulation of bronze cellos): Inducted into the Sydney and Walda Besthoff Sculpture Garden, New Orleans Museum of Art, Louisiana USA

 

2002

Arman: Musique, Kunsthaus Grenchen, Grenchen, SWITZERLAND 

Arman: Œuvre Monumentale, Ville du Lavandou, Le Lavandou, FRANCE 

Arman: Works on Paper, Villa Haiss Museum, Zell, GERMANYArman: Fragmentations, Paris, FRANCE

 

2001

Arman, Fundaciò “la Caixa”, Barcelone, SPAINArman, Zürichsee Auktionen, Erlenbach, SWITZERLAND 

Arman: La Traversée des Objets, Palazzo delle Zitelle, Venise, ITALY 

Arman: Vingt Stations de l’Objet, Chantier Naval Opéra, Antibes Arman: Works on Paper, Vila Zanders Bergisch-Gladbach, GERMANY 

Arman: Through and Across Objects, Bocca Raton, Florida, USA

Arman: Vingt Siécles vus par Arman, Exposition au Chantier Naval Opera, Antibes, FRANCE

 

2000

Arman, Museo de Monterrey, Monterrey, MEXICOArman, National Museum of History, Taipei, CHINA

Anatomie del Tempo, Reggio Emilia, ITALY

 

1999

Arman, Tel Aviv Museum of Art, Tel Aviv, ISRAEL

Arman, Museu de arte moderna do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, BRAZIL

Arman, Museu de Arte de Sao Paulo Assis Chateaubriand (MASP), Sao Paulo, BRAZIL

Arman. Le Plein (Full-Up), Galerie Iris Clert, Paris, FRANCE

Arman. Les Accumulations, Galerie Iris Clert, Paris, FRANCE

 

1995

Arman:  Transculptures, L'espace Fortant de France , Sète, FRANCE

Arman: Musée Royal de Mariemont, Mariemont-Chapelle, BELGIUM

 

1992

Arman A Retrospective: 1955 - 1991, The Brooklyn Museum, Brooklyn, New York, USA

Arman, Palazzo Grassi, Venice, ITALY

 

1991

Arman A Retrospective: 1955 - 1991, The Museum of Fine Arts, Houston, Texas, USA

 

1988

Arman: Pinceaux Pieges, Musee des Beaux-Arts, Nimes, FRANCE

 

1986

Arman: Retrospective, Wichita State University, Ulrich Museum of Arts, Kansas, USA

 

1985

Arman, Seibu Museum of Art, Tokyo, JAPAN, and tour to Walker Hill Art Center, Seoul, KOREA

Arman Aujourd'hui, Museum of Toulon, FRANCE

 

1984

Arman O L'Oggetto Come Alfabeto:  Retrospecttiva  1955-1984, Museo Civico di Belle Arti, Lugano, SWITZERLAND

Arman: Tools and Instruments, Center for the Fine Arts, Miami, Florida, USA

Arman, Museo d'Arte Moderna de Parma, ITALY

 

1980

Arman: Retrospective, Centre d'Art et de Culture, Flaine, France

 

PUBLIC COLLECTIONS

Museums of Florence, Florence, ITALY

Tate Gallery, London, UK

Walker Art Center, Minneapolis, MN, USA

Wallraf-Richartz-Museum, Cologne, GERMANY

The Detroit Institute of Arts, Detroit, MI, USA

Fine Arts Museums of San Francisco, San Francisco, CA, USA

Hirshhorn Museum and Sculpture Garden, Washington, DC, USA

Museum of Modern Art, New York, NY, USA

National Galleries of Scotland, Edinburgh, SCOTLAND

Allen Art Museum at Oberlin College, OH, USA

Harvard University Art Museums, MA, USA

Musée d'Art Moderne et d'Art Contemporain, Nice, FRANCE

 

Museo di Arte Moderna e Contemporanea, Trento, ITALY

International art fairs